Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie (Utrecht)

Als business unit manager Care & Cure:

  • Voedingsconcept voor patiënten ontwikkeld.
  • Restaurant voor bezoekers en medewerkers, espressobar, banqueting service opgezet.
  • Projectmanagement gevoerd voor implementatie van alle onderdelen van het voedingsconcept en de horeca-outlets.
  • Opzetten en organiseren van de integrale bedrijfsvoering.
  • Na implementatie eindverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.

Opdrachtgever en zijn visie

In het Prinses Máxima Centrum is alle hoog complexe zorg voor en onderzoek naar kinderoncologie geconcentreerd. Dit volledig nieuwe centrum is in mei 2018 geopend. Belangrijk onderdeel in de visie van het Prinses Maxima Centrum is dat eten, drinken en gastvrijheid bijdragen aan het welzijn en, als ultieme doel, aan het herstel van de kinderen met kanker.

 

Conceptueel

Voedingsconcept ontwikkeld in co-creatie met de opdrachtgever en andere betrokkenen. De kinderen krijgen elke dag op zes momenten actief verschillende gerechten aangeboden met een ruime keuzevrijheid. Het aanbod sluit aan op de eetbehoefte- en belevingswereld van de kinderen, variërend van 0 tot 18 jaar. Het hele concept wordt op een speelse manier ‘gedragen’ door de vrolijke stripfiguren Peer en Poffer. Dit om de kinderen steeds opnieuw te verleiden te gaan of blijven eten en drinken. Peer en Poffer komen terug in de menukaarten, gerechten, kookworkshops en materialen waarmee de kinderen in aanraking komen als het gaat om eten en drinken. Kinderen en hun ouders/begeleiders kunnen kiezen uit eten op de eigen kamer of in het restaurant.

 

Operationeel

De operationele vertaling van het voedingsconcept gaat uit van à la carte eten voor zowel kinderen als ouders/begeleiders. Met het oog op efficiency wordt de bereiding gecombineerd met die voor het bezoekers- en medewerkersrestaurant. Gerechten worden centraal en vers bereid in de open front office keuken. De koude en warme gerechten worden na bereiding direct in een gesloten transportwagens naar de verpleegafdelingen gebracht. De voedingsassistent serveert de vers bereide maaltijden uit.

HRM

We hebben een volledig nieuw team geworven, aangenomen, samengesteld en opgebouwd. Een team van zestig medewerkers met een F&B manager, teamleiders, voedingsassistenten, koks, barista’s en keukenmedewerkers. De ontwikkeling van de teams was gericht op kennismaken met elkaar, samenwerken met en voor elkaar, samenwerken met verpleging en diëtistes en scholen op inhoudelijke kennis en vaardigheden.

ICT

Het voedingsconcept voor de patiënten wordt ondersteunt door een ICT-oplossing, ontwikkeld en operationeel gemaakt door een partner van de betrokken F&B dienstverlener in samenspraak met opdrachtgever. De ICT- oplossing ondersteunt een optimale en veilige voedsellogistiek en geeft de patiënt (nog) meer regie. Mijn rol was om ook dit niet te onderschatte puzzelstuk op zijn juiste plaats te leggen en aan te laten sluiten binnen het totale concept en de integrale bedrijfsvoering.

 

Bouw en inrichting

Vanuit de opdrachtgever zijn alle ruimtes die nodig zijn voor het voedingsconcept, inclusief de horeca outlets, casco opgeleverd. Bij de bouw en inrichting heb ik ervoor gezorgd dat de visie en het concept op de juiste manier functioneel werden vertaald naar het programma van eisen en ook zo werden gerealiseerd. Dit is samenwerking met de bouworganisatie, de horeca- en keukeninrichter en inhoudelijk (bouw)deskundige van de F&B dienstverlene